Navigeer via onderstaande tabbladen door de reglementen.
REGLEMENT VERKIEZING KONING EN KONINGIN DER BOMMELS
De verkiezing van Koning en Koningin der Bommels wordt ingericht door de Stedelijke Raad der Bommels en vindt steeds plaats de laatste zaterdag van november om 20 uur in de Stadsfeestzaal te Ronse.
DEELNAME
- Het kandidaat-koppel (m/v) moet lid zijn van een Bommelvereniging. Dit is een vereniging die erkend is door de Stedelijke Raad der Bommels. Een Bommelvereniging kan slechts met 1 koppel deelnemen. Het kandidaat-koppel moet meerderjarig en van goed zedelijk gedrag zijn.
- De aanvraag tot deelname aan de verkiezingsavond kan enkel gebeuren via de website van de Stedelijke Raad der Bommels.
- De Bommelvereniging die met een kandidaat-koppel wenst deel te nemen aan de verkiezing moet zijn/haar kandidatuur indienen ten laatste op 1 september om middernacht.
- Leden of gewezen leden van de Stedelijke Raad der Bommels of hun familieleden tot de eerste graad kunnen zich nooit kandidaat stellen voor deelname aan de verkiezing van Koning en Koningin der Bommels.
- Het kandidaat-koppel, ingeschreven namens een Bommelvereniging, kan in uitzonderlijke gevallen vervangen worden door een andere kandidaat (m/v) en dit bij een gegronde reden. Deze wijziging moet schriftelijk medegedeeld worden aan de voorzitter van de Stedelijke Raad der Bommels. Het schrijven moet ondertekend worden door de voorzitter van de Bommelvereniging, het kandidaat-koppel en het nieuw kandidaat-koppel.
- In het jaar van de aanstelling van het Koningspaar, voorgedragen door de Bommelvereniging, kan de Bommelvereniging geen nieuw kandidaat-koppel laten deelnemen/inschrijven aan/voor de verkiezing van Koning en Koningin der Bommels.
- Het kandidaat-koppel noch de Bommelvereniging mag geen fondsenwerving organiseren namens en/of ten voordele van de kandidatuur.
- Door het indienen van de kandidaturen verklaren zowel de Bommelvereniging als het kandidaat-koppel zich akkoord met dit reglement en verbinden zij er zich toe om de uitspraak van de jury tijdens de verkiezing van Koning en Koningin der Bommels te aanvaarden.
VERKIEZINGSBILJETTEN
- Om tot de verkiezingswedstrijd toegelaten te worden krijgen de ingeschreven koppels elk 600 verkiezingsbiljetten ter beschikking. Deze biljetten moeten verkocht worden en gelden als voorwaarde tot deelname. Zij zullen afgegeven worden aan het kandidaat-koppel op de persvoorstelling. Deze zal plaatsvinden op de eerste zondag van oktober.
- De Stedelijke Raad der Bommels zal de afrekeningsdatum vaststellen en meedelen aan de kandidaat-koppels. De Stedelijke Raad der Bommels plaatst de opbrengst van de verkiezingsbiljetten op een afzonderlijke rekening. De gelden van de verkiezingsbiljetten blijven op deze rekening staan tot wanneer het koppel gekroond wordt tot Koning en Koningin der Bommels. De opgespaarde gelden van de verkiezingsbiljetten zijn niet overdraagbaar naar een ander kandidaat-koppel, noch naar een Bommelvereniging. Het (opgespaarde) bedrag zal dienen tot grotere uitstraling van de bommelsstoet in de vorm van bijvoorbeeld : snoep, gadgets…
VERLOOP
- Het verloop van de verkiezing gebeurt op basis van spelletjes. Deze spelletjes worden binnen de veertien dagen voor de verkiezingsavond kenbaar gemaakt/gedemonstreerd aan de kandidaat koppels die in regel zijn met hun afrekening.
- Het kandidaat-koppel zal een coach aanduiden, die zal toezien bij de proeven. De naam van de coach moet meegedeeld worden aan de Stedelijke Raad der Bommels. Hij/zij moet de goedkeuring krijgen van de Stedelijke Raad der Bommels.
- Ieder kandidaat-koppel moet minimum 50 inkomkaarten verkopen en er is een publieksstemming. De afrekening van deze inkomkaarten zal worden medegedeeld worden door de Stedelijke Raad der Bommels.
- 3% op het verkoopaantal telt mee in het puntentotaal
- 2% op het stemmingsaantal telt mee in het puntentotaal
- Alle aan de verkiezingswedstrijd deelnemende koppels worden geklasseerd en krijgen “dag bonuspunten”. De helft (50%) van de verdiende dag bonus wordt bij de reeds vroegere verdiende bonuspunten geteld (tot twee cijfers na de komma) en wordt overgedragen naar het volgende jaar, behalve voor het koppel die de verkiezingsavond wint. Hun bonustotaal vervalt.
- De bonuspunten zijn niet overdraagbaar naar een ander kandidaat-koppel, noch naar een Bommelvereniging.
- Voor ieder jaar dat het kandidaat-koppel van de Bommelvereniging niet deelneemt aan de verkiezingsavond ziet ze haar totaal aantal bonuspunten met de helft verminderen. Wanneer zo de Bommelvereniging haar bonusaantal op nul komt, kan het kandidaat-koppel noch de Bommelvereniging aanspraak maken op het gespaarde bedrag van de verkiezingsbiljetten.
- De bijzondere medewerking van de Bommelverenigingen wordt gevraagd om bij de supporters aan te dringen op fair play en om hen de wijze van verkiezing duidelijk te maken.
- Door het indienen van de kandidaturen verklaren zowel de Bommelvereniging als het kandidaat-koppel zich akkoord met dit reglement en verbinden zij er zich toe om de uitspraak van de jury tijdens de verkiezing te aanvaarden.
AANSTELLING EREJONKER EN EREDAME
- Het kandidaat-koppel dat het eindklassement wint, zal de avond van de verkiezing aangesteld worden als Erejonker en Eredame.
- Het jaar na hun aanstelling als Erejonker en Eredame worden zij aangesteld als Koningspaar der Bommelsfeesten, mits te voldoen aan de verdere voorwaarden.
KLEDIJVOORSCHRIFTEN
- De Kledij van Erejonker en Eredame mag niet worden gerelateerd aan “prins carnaval” en moet voldoen aan de dresscode. Dit geldt voor alle activiteiten zowel binnen als buiten de stad Ronse.
- De Erejonker en Eredame zullen op de avond van hun overwinning elk een groen wit lint krijgen.
Het groen wit lint zal gedragen worden bij iedere officiële activiteit.
OFFICIELE ACTIVITEITEN EREJONKER EN EREDAME
- De Erejonker en de Eredame zullen tijdens de Bommelsfeesten het Koningspaar vergezellen.
- De Koning en de Koningin verbinden er zich toe deel te nemen aan de volgende activiteiten:
- De Bommelsfeesten
- Activiteiten ingericht door de Stedelijke Raad der Bommels
AANSTELLING KONING EN KONINGIN DER BOMMELS
- Vóór 1 augustus van het daaropvolgende jaar dient de Bommelvereniging, die de overwinning behaalde op de vorige verkiezingsavond, haar koningspaar definitief voor te dragen. De Stedelijke Raad der Bommels zal het voorgedragen koppel schriftelijk van zijn aanvaarding op de hoogte brengen en hen aan het publiek voorstellen.
- Het jaar van hun voordracht zal het toekomstig koningspaar een bonmosshow – playbackshow vertolken tijdens de verkiezingsavond.
- Er zijn overlegmomenten met het toekomstig Koningspaar in maart, september en januari. Op deze momenten zal het dagelijks bestuur van de Stedelijke Raad der Bommels aanwezig zijn met het toekomstig Koningspaar en twee bestuursleden van hun Bommelvereniging teneinde organisatorische afspraken te maken.
- Het toekomstig Koningspaar zal ten laatste begin september minimum 1250 verkiezingsbiljetten ter beschikking krijgen om te verkopen. Daarvan is 40% voor de onkosten van het koppel zelf. De datum van afrekening zal meegedeeld worden door de Stedelijke Raad der Bommels.
BONMOSSHOW – PLAYBACKSHOW
- De show moet minimum 13 minuten en mag maximum 16 minuten duren. Deze show mag niet in strijd zijn met de goede zeden en gebruiken en zal derhalve vooraf aan de Stedelijke Raad der Bommels kenbaar gemaakt worden.
- De verplichte show die werd opgevoerd als ultieme proef tijden de verkiezingsavond moet worden opgevoerd tijdens het “Bal der Bommelkies” en “het Zottemaandagbal”. Hiervoor krijgen zij een vergoeding.
- Aan de eigenlijke show mogen maximum 18 personen deelnemen, het kandidaat-koppel inbegrepen. Er moet steeds minstens één van de twee kandidaten aanwezig zijn op het podium. Bovendien mogen zij bijgestaan worden door maximum 3 helpers achter de scène en 1 hulp voor klank- en lichtregie.
- De show wordt opgevoerd op het podium met het decor en coulissen zoals het wordt opgebouwd door de Stedelijke Raad der Bommels. Aan dit podium, decor en coulissen wordt niet geraakt. Het gebruik van kleine rekwisieten is toegestaan, plaatsen van een eigen decor wordt niet toegestaan.
- Tevens zal het Koningspaar op het banket, eerste zaterdag van februari, een vergoeding krijgen van 400 euro per persoon, gevalideerd en uitbetaald vanaf het binnenbrengen van de attributen.
- Producten die schadelijk zijn voor de gezondheid en veiligheid (o.a. vuur, vuurwerk) zijn niet toegelaten.
KLEDIJVOORSCHRIFTEN
- De Kledij van Koning en Koningin der Bommels mag niet worden gerelateerd aan “prins carnaval” en moet voldoen aan de dresscode. Dit geldt voor alle activiteiten zowel binnen als buiten de stad Ronse.
- De Koning en Koningin zullen op de avond van hun overwinning elk een groen wit lint krijgen.
Het groen wit lint zal gedragen worden bij iedere officiële activiteit. - De Koning en Koningin krijgen, in bruikleen, elk een mantel en een kroon. De mantels en kronen zullen gedragen worden bij alle officiële activiteiten.
- Om verlies en/of beschadiging van de attributen te beperken moeten de 2 kronen en 2 mantels bij de ceremoniemeester ingeleverd worden tegen uiterlijk 30 maart. Eventuele gebreken/beschadigingen zullen op een reële waarde aangerekend worden.
OFFICIELE ACTIVITEITEN KONING EN KONINGIN
- De Koning en de Koningin verbinden er zich toe deel te nemen aan activiteiten ingericht door de Stedelijke Raad der Bommels o.a. persvoorstelling, proclamatie tekenwedstrijd en bekendmaking schoonste groep,…
- In de mate van het mogelijke kan de Koning en de Koningin der Bommelsfeesten ook gevraagd worden om als ambassadeurs deel te nemen aan andere activiteiten binnen/buiten de stad. De stad Ronse heeft sinds 1971 een jumelage met de stad Kleve in Duitsland en een samenwerkingsakkoord werd afgesloten in het kader van Bommelsfeesten en Carnaval.
In alle situaties niet voorzien in dit reglement neemt de Stedelijke Raad der Bommels een beslissing die bindend is voor alle deelnemers.
Eventuele bijkomende onderrichtingen vanwege de organisatoren zullen schriftelijk medegedeeld worden aan de betrokkenen. Deze bijkomende onderrichtingen dienen als aanvulling bij dit reglement.
De Stedelijke Raad der Bommels kan beslissen om financiële sancties op te leggen bij overtredingen op dit reglement.
Versie: april 2021
DEELNAME WEDSTRIJD SCHOONSTE BOMMELSGROEP
ALGEMEEN
Deze wedstrijd wordt jaarlijks ingericht door de Stedelijke Raad der Bommels.
Er wordt geen vast thema opgelegd, maar de deelnemende verenigingen verbinden er zich toe om zelf een thema te kiezen. Het gekozen thema zal bij de inschrijving bekend gemaakt worden.
De verenigingen moeten gedurende de ganse avondstoet in formatie blijven en hun thema uitbeelden om in aanmerking te kunnen komen voor de wedstrijd schoonste Bommelsgroep.
SAMENSTELLING JURY
De Stedelijke Raad der Bommels zal een integere jury samenstellen van liefst 12 personen, dit met het oog op de toekenning van de prijzen aan de deelnemende verenigingen.
De Leiding van de jury en de coördinatie van deze prijskamp zal gebeuren door een lid van de Stedelijke Raad der Bommels die géén stemrecht heeft.
JURERING
Ieder lid krijgt een quoteringsblad, op een maximum van 100 punten voor alle items en voor iedere groep (dit om zoveel mogelijk Ex aequo te vermijden).
CRITERIA VOOR JURERING
- Uitbeelding en originaliteit van het gekozen thema
- Muziek, dans en choreografie volgens Thema
- Samenhang en dynamiek
- Beoordeling van de wagen
Om een beoordeling zo goed mogelijk te laten verlopen zullen alle deelnemende verenigingen aan deze prijskamp op hun wagen het volgende moeten voorzien:
- Naam van deelnemende Groep
- Volgnummers
- Titel van het gekozen Thema
Indien niet aan deze voorwaarden is voldaan is de Stedelijke Raad der Bommels niet verantwoordelijk voor een niet beoordeling door de jury.
TOEZICHT JURERING
De jury zullen de deelnemende verenigingen beoordelen op een door hen uit te kiezen plaats langs het parkoers van de avondstoet. Deze plaatsen zullen niet bekend gemaakt worden aan de groepen.
Zodra de laatste vereniging in de avondstoet de ontbindingsplaats heeft bereikt, komen alle juryleden samen en overhandigen zij hun quoteringsblad anoniem en onder verzegelde omslag over aan de verantwoordelijke van de Stedelijke Raad der Bommels.
De uitslag wordt niet bekendgemaakt voor de officiële proclamatie.
PROCLAMATIE
Deze zal plaats hebben op het jaarlijkse Feest der Groepen, 2e weekend van maart.
De verenigingen vernemen dan hun klassering en de er aan verbonden prijswaarde.
De prijzen worden niet cash uitgereikt, wel volgt na de proclamatie de overschrijving op hun rekening.
- 1ste plaats 1000 euro
- 2de plaats 800 euro
- 3de plaats 600 euro
- 4e plaats 500 euro
- 5e plaats 400 euro
- 6e plaats 300 euro
Er wordt aan alle deelnemende verenigingen en hun leden gevraagd om de uitslag van de prijskamp met de grootste Fair-Play te aanvaarden.
Versie: Maart 2021